Lemin kirkkosali

Lemin kirkkokuoro 130 vuotta

1800-luvun loppupuoli oli Lemilläkin, kuten muualla maassamme, suurta kansansivistyksen aikaa: perustettiin kansakoulu ja nuorisoseura. Kirkkolaulutason rappiotilasta oltiin huolissaan. Lemillä oli harrastettu jo 1850-luvulta lähtien pastori Johannes Herzin aloitteesta miesten ja poikien kuorona neliäänistä kirkkolaulua, voimahahmonaan viisi vuosikymmentä lukkari Anders Lauren.

Suomen kirkkomusiikkiliiton kirjassa: Tuhansin kielin, pohtii Reijo Pajamo kuorolauluharrastuksen syntyä Suomessa. Yhtenä tärkeänä tekijänä hän näkee juuri lemiläisen veisuun.

Ensimmäisten kirkkokuorojen joukossa päätettiin perustaa 7.6.1891 Lemin Pitäjän Laulu-Seura. Puheenjohtajaksi valittiin kirkkoherra J. W. Bärlund ja kuoronjohtajaksi kiertokoulunopettajakokelas Matti Peuhkuri.

Lauluseuran tarkoitus on se, että jäsenet saavat virkistystä henkiselle elämälleen ja myös virvoittavat toisia. ”Pääpyrintönä olkoon kirkkoveisu”. Tämä tarkoitus palvelee myös elävää seurakuntaelämää nykyajassa: veisuuta, jota kiireinen ihminen Jumalan edessä hiljentyäkseen tarvitsee.

Kuoro ei korvaa seurakunnan laulua, vaan on yhteistä laulua tukeva eräänlainen ydinjoukko ja esilauluryhmä, joka samalla tekee laulusta neliäänistä.

Laulu-Seuran jäsenluetteloista käy ilmi, että perustamisen jälkeen joukossa oli runsaasti myös naisia, vaikka osa miehistä ei asiaa hyväksynytkään.

Lemin kirkkokuoroa on 130-vuoden aikana johtanut Peuhkurin lisäksi yhdeksän vakinaista kanttoria:

Gabriel Parkkola
Jaakko Pyrhönen
Pekka Pinola
Tellervo Joronen
Raili Hakkarainen
Seija Tapanainen
Marko Kupari
Kari Pettinen
Jonna Imeläinen

Kuorolaisten määrä on kovastikin vaihdellut. Laulajia on ollut joka puolelta pitäjää.

Lemin kirkkokuoro Helluntaina vuonna 1971
Lemin kirkkokuoro helluntaina vuonna 1971

Kuoron neliäänistä veisuuta on tallennettu levylle ensimmäisen kerran 1973. Viimeisin kokoelma-CD julkaistiin 2019.

Virsivihko, eli painettu kokoelma neliäänisiä virsisovituksia on kovassa käytössä kirkkokuorolaisilla. Uusittuja kokoelmia on seurakunta painattanut ainakin neljä erilaista.

Lemin kirkkokuoro 50 vuotta (v.1978)
Lemin kirkkokuoro 50 vuotta (v. 1978)

Lemin kirkkokuoro 100 vuotta (v. 1991)

Lähde: Lemin kirkkolaulu, Erkki Lintunen

Toimintakertomuksesta voimme lukea:

Kuoro on kanttorin johdolla harjoitellut vuosien kuluessa äänivirsiä, sekä eritasoisia lauluesityksiä kirkonmeininkeihin ja myös esitettäväksi esimerkiksi siunaustilaisuuksissa, syntymäpäiväjuhlissa tai vanhusten ilahduttamiseen.

Onpas Lemiltä kuultu useita radio- ja televisiojumalanpalveluksiakin.

Laululeirejä ja yhteisiä esiintymisiä on järjestetty mm. Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin kuorojen kanssa. Myös valtakunnallisille kirkkolaulujuhlille on osallistuttu. Joskus on matkattu jopa ulkomaille asti laulamaan.

Lemin kirkkokuoron harjoitusilta on torstaisin klo 18-19.30 joko kirkossa tai seurakunnan väistötiloissa kunnan parakissa.
Iloisen kanttorimme Jonna Imeläisen johdolla äänenavaukset ja vartaloa notkeuttavat liikkeet menevät usein nauruksi. Se on muuten ovela tapa rentouttaa naurulihaksia.

Kuoron nykyinen vahvuus on 14 laulajaa.
Niin, että mukaan mahtuu!

Tämän artikkelin ovat koonneet kuorolaiset Ritva Virtanen (kuorossa yli 50 vuotta) ja Anneli Lattu (kuorossa 10 vuotta).

Lue myös Lappeenrannan Uutisten 29.6.1892 julkaisema artikkeli Lemin Laulujuhlasta, kuvan artikkelista löydät tältä samalta sivulta. Kuvan saa suurennettua klikkaamalla.

Lemin kirkkokuoro 130 v. juhlallisuudet

Lemin kirkkokuoro täyttää maanantaina 7.6.2021 130 vuotta. Kirkkokuoro on yksi Suomen vanhimmista edelleen toimivista kirkkokuoroista.

Koronan vuoksi kuoron juhlallisuudet on valitettavasti jouduttu siirtämään syksyyn.

Taipaleen seurakunnassa kirkkokuoroa juhlitaan sunnuntaina 31.10.2021 Lemin kirkossa klo 10 alkavassa juhlamessussa. Messun jälkeen on kahvitarjoilu ja myöhemmin samana päivänä on luvassa juhlakonsertti.

YouTube-video