Lemin kirkkopiiri

Kirkkopiirin toiminnasta vastaa aluepappi ja alueen omat työntekijät. Seurakunnan toimintaa suunnitellaan yhdessä piirineuvoston kanssa.

Historia

Taipalsaaren seurakunnan kappeliseurakuntana ollut Lemi itsenäistyi vuonna 1807.
1.1.2019 Lemin, Savitaipaleen ja Taipalsaaren seurakunnat yhdistyivät uudeksi Taipaleen seurakunnaksi, aiemmat itsenäiset seurakunnat ovat nyt Taipaleen seurakunnan kirkkopiirejä.

Tietoa Lemin kirkosta ja sen esineistä

Neliääninen virsilaulu

Lemin seurakunta on ollut tunnettu erityisesti neliäänisestä virsilauluperinteestään, joka sai alkunsa 1850-luvulla, kun seurakuntaan perustettiin 60-henkinen mies- ja poikakuoro, joka alkoi harjoitella neliäänistä virsi- ja messulaulua. Tästä alkoi kehittyä perinne, joka on jatkunut näihin päiviin saakka ja jatkuu edelleen Lemin kirkkopiirissä.

Jumalanpalvelusten virsisuunnittelussa pyritään siihen, että jokaisessa jumalanpalveluksessa laulettaisiin 1-3 virttä neliäänisesti. Tärkeimpinä juhlapyhinä kaikki jumalanpalveluksen virret lauletaan neliäänisesti. Seurakunnassa on käytössä äänivirsikirja "Lemin äänivirisiä", josta neliääniset virret lauletaan. Kirjan on julkaissut Lemin virsitoimikunta. Sitä voi ostaa tai tilata Lemin seurakuntatoimistosta.

Neliäänisestä virsilaulusta on myös tehty äänitteitä, joita voi ostaa kirkkoherranviraston palvelupisteestä Lemiltä tai jumalanpalveluksien jälkeen kirkon sakastista.

Talvi 2024 Lemin kirkkopiirissä

Otsikkoa klikkaamalla pääset ohjelmatarjottimeen ohjelmatarjontaan.

Tässä lehtisessä on kooste Taipaleen seurakunnan toiminnasta Lemin kirkkopiirissä. Muutokset ovat mahdollisia, joten tarkistathan tilaisuudet kirkollisista ilmoituksista.

Syksy 2023

Kesä 2023