Taipalsaaren kirkkopiiri

Lappeenrannan läheisyys tuo oman ilmeensä niin kunnan kuin kirkkopiirikin elämään. Kirkolta on Lappeenrannan keskustaan matkaan viisitoista kilometriä. Suurimmalta asutusalueelta, Saimaanharjulta, on Lappeenrantaan matkaa vain kymmenen kilometriä.

Kirkkopiirin toiminnasta vastaa aluepappi ja alueen omat työntekijät. Seurakunnan toimintaa suunnitellaan yhdessä piirineuvoston kanssa.

Historia

Jo keskiajalla Taipalsaari on muodostanut Taipale-nimisen hallintopitäjän. Vuonna 1571 Taipaleen kappeliseurakunta erosi Lappeen emäseurakunnasta muodostaen itsenäisen Taipaleen seurakunnan. Kappelivaihetta oli kestänyt noin kolmekymmentä vuotta ja nyt saatiin oma kirkkoherrakin.
Seurakunnan nimeksi vakiintui Taipalsaari 1600-luvun alussa. Hallintopitäjän nimenä Taipale oli ollut jo pitkään keskiajalta lähtien.

Savitaipale erotettiin itsenäisestä Taipalsaaren seurakunnasta omaksi seurakunnakseen vuonna 1639 ja Taipalsaaren kappelina ollut Lemi vuonna 1807.
Taipalsaaren itsenäinen seurakunta lakkautettiin 31.12.2018 ja Lemin, Savitaipaleen ja Taipalsaaren seurakunnat yhdistyivät uudeksi Taipaleen seurakunnaksi vuoden 2019 alusta.

Talvi 2024 Taipalsaaren kirkkopiirissä

Otsikkoa klikkaamalla pääset ohjelmatarjottimeen.

Tässä lehtisessä on kooste Taipaleen seurakunnan toiminnasta Taipalsaaren kirkkopiirissä. Muutokset ovat mahdollisia, joten tarkistathan tilaisuudet kirkollisista ilmoituksista.