Työntekijä tutuksi – osa 1

Tässä uudessa osiossa tutustutaan seurakunnan uudempiin sekä tutumpiin työntekijöihin. Ensimmäisessä osassa Lemin piirineuvoston varapuheenjohtaja Hannu Hakonen jututtaa seurakuntamestari Taavi Hännistä.

Hannu: Tervetuloa Lemin kirkkopiirin työntekijäksi. Miten olet kokenut tänne tulon?

Taavi: Kyl mie oon tykännyt. Ajelin taksia Lappeenrannassa ennen näitä töitä. 2019 joulukuussa tein ensimmäiset suntion keikkavuorot Lemin kirkossa ja tykkäsin niistä. Maaliskuussa 2020 aloitin kokoaikaisena. Päivääkään en vaihtaisi pois.

Kun seurakuntalaisia kuuntelee, niin kokemus on ollut sama toisinkin päin. Seurakuntalaiset tykkäävät siun panoksesta ja olemuksesta. Olet aktiivinen ja helposti lähestyttävä.

Kyllä oon ainakin pyrkinyt siihen. Mie teen aika paljo juttuja, jotka ei varsinaisesti kuuluis työnkuvaan, mutta näen, että seurakuntalaisten kanssa hautausmaalla höpöttely ja pyörähtäminen kahvikyökissä ja muissa tilanteissa tärkeää. Ja näin haluan tehdä. Ihmisillä seurakunnalle paljon asiaa ja on tärkeää, että on joku helppo paikka tulla juttelemaan.

Aktiivisuutesi on herättänyt kehuja, kun olet huomannut että jos jokin kirkossa tai jossakin repsottaa, et ole jäänyt odottamaan määräystä korjata. Ja niin kuuluukin tehdä.

Kyllä, mutta aina tällaisessa kohdassa kun joku kehuu, että olet muistanut jonkun tehdä, niin itelle mieleen tulee, kuinka paljon onkaan jäänyt tekemättä.

Mites tää korona aika, ootko tuntenut että saat tukea tästä kolmen seurakunnan yhteydestä?

Joo Olen. Voisi sanoa, että sehän on voimavara näin työntekijän näkökulmasta. Ensinnäkin saan apua päivittäisissä askareissa siitä, että Savitaipaleella on seurakuntamestari. Yksin en pärjäisi, jos ois pelkästään tää lemi ja muualta ei saisikaan tukea. Kyllä se vaan hankalaa olisi.

Ja sitten just koronan aikaan on sairaslomien tuuraukset ja muut olleet helpompia. Ei ole tullut paniikkitilannetta, että nyt pitää äkkiä kaivaa jostakin suntio hautajaisiin.

Mitä korjaisit täällä seurakunnassa, kirkossa ja hautausmaalla?

Kyllä meillä on korjausvelkaa ihan jonkun verran Lemillä. Asioita on tapahtumassa, mutta kyllä toivoisin, että päätöksenteko olisi sujuvampaa ja nopeampaa. Totta kai seurakunnan rakenne on erilainen kuin yrityksessä, kun on neuvostot ja muut.  Totta kai se vie oman aikansa, mutta samalla koen että välillä on kankeata.

Niin, sujuvuutta tarvitaan kyllä lisää. Kaikki tiedetään, että kirkon rappuset jyrkät ja hankalat - ja varsinkin arkun kantotilanteessa jopa vaaralliset

Se on tosiasia. Jos saan vaikuttaa kirkon remonttiin ja muuhun, niin minulla on siihen on iso lista asioita ja muun muassa rappuset on siinä. Oon seurakuntalaisilta kuullut ja huomannut, että ei ne tämän päivän mukaiset ole. Eikä niitä ole tehtykään aivan tarkoitusta vastaavaksi.

On paljon asioita, mihin pitää remontin yhteydessä puuttua, on käytännön juttua, ei pelkkää maalia vaan pitää tehdä tiloista toimivat, mutta kunnioittaen vanhaa. Missään tapauksessa se ei saa hirveästi muuttua.

Aiotko jäädä eläkkeelle täältä ja tästä tehtävästä?

Tähän minulla ei ole kristallipalloa, mutta tykkään työstäni enkä näe mitään ongelmaa siinä, ettei näin voisi käydä. Olen Lappeenrannasta kotoisin, siellä syntynyt ja asunut. Vanhemmat olivat viikonloppuna käymässä ja sanoin kyllä heille, että Lemillä asun varmasti lopun ikääni. Vaikka työpaikka vaihtuisi niin Lemiltä en lähde. Oon tykästynyt.

Niin olet muuttanut tänne.

Joo työn perässä tuli muutettua, ja onhan tuo arjen kannalta mukavata kun että työmatka on sadoissa metreissä kilometrien sijaan niin.

Tosiaan, tervetuloa lemiläiseksi.

Kiitokset, kiitokset.