Lemin kirkko

Iitiäntie 1, 54710 Lemi

Avoinna sopimuksen mukaan

Lisätiedot aukioloajoista virasto.taipale@evl.fi

Kaikki varaukset kirkkoon hoidetaan kirkkoherranviraston palvelupisteiden kautta.

Lemin kirkko

Lemin nykyinen kirkko on rakennettu 1786. Rakentajana toimi savitaipalelainen Juhana Salonen. Kirkko on puinen, viistovartinen ristikirkko. Ristikeskusta kattaa monimuotoinen holvikupu. Apilanlehtimallinen kattoholvi on taidehistoriallinen harvinaisuus. Kirkon harjalla oleva lyhty on Saloselle ominainen.

Kirkon alttaritaulu on lemiläisen taidemaalari Antti Muukan maalaama vuodelta 1925. Ennen alttaritaulua alttariseinällä oli kookas puinen risti ja alkuun ikkuna, kun sakastia ei ollut alttariseinän takana.  Kynttiläkruunut ovat hyvin eri ikäisiä. Kirkon keskellä sijaitseva kristallinen kynttiläkruunu on nuorin, 1800-luvun alkupuolelta ja se on saatu seurakuntalaisten lahjana Pietarista.

Kirkko on entisöity vuonna 1969 arkkitehti Juha Leiviskän johdolla.

Lemin kirkon ensimmäiset urut, ns. potaattiurut, hankittiin vasta vuonna 1948. Nykyiset urut ovat vuodelta 1988. Ne ovat Urkurakentamo Matti Erolan rakentamat. Niissä on 22 äänikertaa, kaksi sormiota ja jalkio. Uruissa on 1554 pilliä.

Historia

Lemin nykyinen kirkko on kolmas kirkko. Ensimmäistä kirkkoaan lemiläiset alkoivat rakentaa jo vuonna 1668, mutta ennen kuin sitä oli ehditty edes vihkiä käyttöön, se joutui tuhopolton kohteeksi vuonna 1670. Lemin toinen kirkko valmistui vuonna 1688, samana vuonna, jolloin Lemi sai kappelin oikeudet ja ensimmäisen oman papin. Toinen kirkko palveli lemiläisiä noin 100 vuotta, kunnes jäi pieneksi ja alkoi rappeutua.

Lisätietoa Lemin kirkosta ja sen esineistä