Sukututkimus

Taipaleen seurakunnan sukututkimukseen liittyvät sukuselvitykset tehdään 1.1.2021 alkaen Kouvolan aluekeskusrekisterissä.

Tilaukset Kouvolan aluekeskusrekisteriin

Huomioitavia asioita sukututkimukseen liittyen

Lemi

Lemin seurakunnan vanhat kirkonkirjat ovat pääosin tuhoutuneet vuonna 1918 pappilan tulipalossa. Vanhimmat säilyneet rippikirjat ja lastenkirja ovat vuosilta 1910–1919.

Kastetiedot alkavat vuodesta 1896. Kuolleiden tiedot ovat säilyneet vv. 1853–1907. Tietoja on kirjattu vaihtelevasti: osalle henkilöistä on kirjattu tarkka syntymä- ja kuolinaika, osalle vain kuolinikä vuoden tarkkuudella. Vuoden 1918 tammikuusta kuolleiden kirja jatkuu aukottomasti.

Avioliitoista on säilynyt tietoja eri kirjoissa vuodesta 1847 alkaen. Näissäkin tiedoissa kirjaustavat vaihtelevat. Muuttaneiden tietoja on säilynyt pienin katkoksin vuodesta 1823 saakka.

Erityisesti ennen vuotta 1910 koskeviin sukututkimustilauksiin kannattaa merkitä tilauksen lisätietoihin tiedossa olevat tutkittaviin henkilöihin liittyvät päivämäärät, talonnimet ja kylät sekä mahdolliset muutot.

Savitaipale

Savitaipaleen seurakunnan vanhat kirkonkirjat ovat lähes kaikki tuhoutuneet v. 1918 pappilan tulipalossa.
Palosta säilyi vain 2 kirkonkirjaa: v. 1900-1909 rippikirja (kylät P-Ö) ja v. 1900-1909 lastenkirja (kaikki kylät, mutta ei kaikkia tietoja silloin Savitaipaleella kirjoilla olleista). Esimerkiksi vanhat kastettujen, vihittyjen, kuolleitten ja muuttaneiden kirjat ovat palaneet.

1900-1909 oli käytössä kahdenlaisia rippikirjoja:
a) rippikirjoja, joihin on merkitty aakkosittain kylät, ja taloittain rippikoulun käyneiden seurakuntalaisten syntymä- ja kuolintiedot, vihkiajat, muutot jne. Näistä kirjoista on siis säilynyt vain yksi kirja aakkosten loppupäästä.
b) lastenkirja, johon on kylittäin merkitty otsikonomaisesti puolisoiden nimet (ei kaikkia tietoja) ja heidän nimiensä alle lapsia sitä mukaa kun ovat syntyneet. Lapsen tiedot on siirretty rippikirjaan konfirmaation jälkeen.

Palon jälkeiset kirkonkirjat alkavat noin vuodesta 1920.

Jos sukututkimustilaus koskee aikaa ennen 1918, tilauksen lisätietoihin kannattaa kirjoittaa kaikki mahdollinen tieto (huhutietojakin) mitä kyseisestä suvusta tilaajalla on.

Taipalsaari

Taipalsaaren kirkonkirjat alkavat vuodesta 1747, sillä pappila ja arkisto paloivat vuonna 1746. Vanhimmat kirkonkirjat on siirretty säilytykseen Mikkelin kansallisarkistoon, joten seurakunnan omassa arkistossa olevat kirjat alkavat pääsääntöisesti vuodesta 1857.

Mikkelin kansallisarkistoon on siirretty rippikirjat v. 1747-1856, lastenkirjat v. 1807-1847, syntyneiden-kirjat v. 1747-1836.

Kuvassa Taipalsaaren kirkonkirjat
Taipalsaaren kirkonkirjat

Kansallisarkiston ylläpitämästä digitaaliarkistosta löytyy mm. seurakuntien 100 v. vanhempia kirkonkirjoja ja muita luetteloita digitoituna vapaasti kaikkien käytettäväksi.

Kansallisarkiston asiointipalvelu Astiaan pääset tästä