Jumalanpalvelus Lemillä (normaalioloissa)

Lemillä vietetään jumalanpalvelusta pääsääntöisesti jokaisena sunnuntaina ja muina pyhäpäivinä kirkossa klo 10. Lemin kirkossa Jumalanpalvelukset ovat pääsääntöisesti messuja eli ehtoollisjumalanpalveluksia. Muun muassa pitkäperjantaina ja itsenäisyyspäivänä vietetään sanajumalanpalvelusta.

Lemi on tunnettu neliäänisestä virrenveisuusta. Jos virsitaulussa on virren edellä musta täppä, se merkitsee, että kyseinen virsi lauletaan neliäänisesti. neliäänistä veisuuta varten on olemassa erilliset, Lemin kirkon kuvalla varustetun äänivirsikirjat. Virren saa ilman muuta veisata tavallisestakin virsikirjasta, mutta halutessasi sinun on aina mahdollista kokeilla poassia, tenouria, suproanoa ja alttia.

Lemilläon käytössä 3. sävelmäsarja. Paikallisena erikoisuutena on, että alkuvirsi veisataan aina seisten. Messun kulkua voi seurata kirkon eteisissä olevista Messu Lemin kirkossa -vihkosista, joissa on messun lisäksi sanajumalanpalveluksen kulku. Voit myös ladata vihkon itsellesi tästä.

Ehtoollisella kaikki ehtoollisleipä on gluteiinitonta. Alkoholittoman viinin saa pyydettäessä. Jos mahdollista, käy pyytämässä alkoholiton viini sakastista ennen messun alkua.