Hautojen hoito

Uusien haudanhoitosopimusten teko, sekä mahdollisista muutoksista sopiminen jo voimassa oleviin hoitosopimuksiin liittyen onnistuu kaikkien Taipaleen seurakunnan alueen hautausmaiden osalta (Lemin hautausmaalle, Savitaipaleen hautausmaille ja Taipalsaaren hautausmaa) minkä tahansa Taipaleen seurakunnan kirkkoherranviraston palvelupisteen kautta. Haudanhoitosopimusasioissa voit olla yhteydessä puhelimitse, sähköpostilla tai asiakaskäynnillä palvelupisteessä.

Haudanhoitohinnastosta päätetään vuosittain Taipaleen seurakunnan kirkkoneuvostossa. Voimassa olevan hinnaston löydät täältä. Hinnasto on voimassa hoitokauden loppuun. Hoitokausi on vuonna 2024: 3.6.-15.9. Hautaoikeuden tulee olla voimassa koko hoitosopimuksen ajan.

Kirkkoherranviraston palvelupisteet ja niiden aukioloajat

Haudanhoitosopimuksen sisältö

Seurakunnalta voit ostaa seuraavanlaisia haudan hoitoja:

* Haudan hoito kesäkukilla (kesähoito, 5 vuoden hoito tai 10 vuoden hoito), sisältää kesäkukkaryhmän, jossa on 3 kukkaa kasvupaikan ja kukkapesän koon mukaan. Lisäkukkaryhmät erikseen toisille hautakiville, mikäli hautapaikalla on enemmän kuin yksi hautakivi.

* Haudan hoito perennoilla (5 vuoden tai 10 vuoden hoito), sisältää yhden perennaryhmän, jonka seurakunta valitsee ja istuttaa kasvupaikan ja muistomerkin koon huomioiden. Lisäkukkaryhmät erikseen toisille hautakiville, mikäli hautapaikalla on enemmän kuin yksi hautakivi.

Seurakunnalta ostettu haudanhoitosopimus kesäkukilla tai perennoilla sisältää hautakiven ympäristön siistimisen, keväällä kukkapesän siivouksen, kunnostuksen ja lannoituksen, kesällä kitkemisen sekä hoitosopimukseen kuuluvien kukkien kastelun.

10 vuoden haudanhoitosopimus sisältää kivenoikaisun tarvittaessa. (vuoden 2019 alusta tehdyt sopimukset).

Sopimuksen päätyttyä lähetämme kaikista sopimuksista seuraavan vuoden keväällä asiakkaalle uuden tarjouksen. Huolehdittehan, että yhteystietonne pysyvät ajan tasalla. Sopimus astuu voimaan maksamalla tarjouksen mukaisen summan.

Jos haluatte muutoksia olemassa olevaan haudanhoitosopimukseen, ottakaa yhteyttä mihin tahansa kirkkoherranviraston palvelupisteeseen.

Hoitoa koskevissa asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä kyseisen hautausmaan hautausmaanhoitajaan, näin hoitoa koskevat asiat hoituvat nopeammin.

Haudoilla olevat kynttilälyhdyt ja muut hoitoa hankaloittavat koriste-esineet tulee omaisten poistaa kesän ajaksi. Haudoilla ei myöskään saa säilyttää suppiloita, työvälineitä, yms. puutarhatarvikkeita särkymisvaaran vuoksi.

Seurakuntamestarien ja hautausmaanhoitajien yhteystiedot

Taipalsaaren hautausmaa